Eugeni Forcano
Introducci—n / Introduction
La vida atrapada al vuelo / Life Caught in Mid-Flight
De la realidad al sue–o / From Reality to Dream
Moda / Fashion
Provocar el azar a travˇs de la luz / Provoking Chance Through Light
Vida y obra en perfecta simbiosis / Life and Work in Perfect Simbiosis
Libros / Books
Biograf’a / Biography
En preparaci— / Upcoming
Contactar / Contact
Copyright Eugeni Forcano
 
         
 

Autodidacta, fascinado por el poder de la imagen y la forma de captarla, la fotografía significa para él algo importante desde siempre. Siendo muy joven ya realizaba reportajes de la vida local de Canet de Mar (Barcelona), donde montó su primer laboratorio fotográfico.

1959

Irrumpe con fuerza en el mundo de la fotografía y toma parte en salones internacionales –donde obtiene importantes premios-, así como también en convocatorias nacionales. Esta etapa llega hasta 1964

1960

Empieza a trabajar para el semanario Destino, para el que realizará portadas y reportajes como colaborador permanente hasta 1974

1962

Como fotógrafo publicitario inicia su actividad en Roldós. Y enseguida le llaman desde Seix y Barral Publicidad. Esto hace que la misma editorial le encargue portadas para la Biblioteca Breve y la colección Formentor. También crea portadas para la Editorial Aymà

Viaja a París por invitación del Comisariado General de Turismo Francés, como componente de un grupo de fotógrafos españoles formado por Cualladó, Cantero, Gómez, Basté, Colom, Cubaró, Masats, Maspons, Miserachs y Ontañón, que exponen después, también colectivamente, en París, Madrid y Barcelona, bajo el título de Once fotógrafos en París

1963

Premio Ciudad de Barcelona de fotografía en blanco y negro

Comienza a trabajar para France Press y Dalmas

1964

Publicación de la Barcelona, de Editorial Destino, con 500 fotografías de la ciudad y textos de Carles Soldevila

Se integra en el equipo artístico y técnico de la revista Don (Fabra, Marquesans, Comín y Forcano) en la que colaboran Nèstor Luján, Joan Perucho, Josep Maria Espinàs, Jaime Gil de Biedma y Juan Marsé. Don fue una insólita y atrevida manera de hacer imágenes y escritos

1966

Gebrauchgraphik Internacional le dedica una sección extensa con un amplio comentario de su obra

Graphis, de Zúrich, reproduce fotografías suyas

1967

Photographis, de Zúrich, publica sus imágenes más notables

Por encargo de la editorial Egat, realiza el primer póster fotográfico dentro del movimiento artístico y cultural denominado Tuset Street, al lado de los grafistas Gallardo, Vellvé, Pla Narbona, Parragón y Pedragosa

1969

Aparece el libro Festa Major (Editorial Destino), con fotografías suyas y textos de Josep Maria Espinàs

Trabaja para Publinsa-Keiton & Eckardt, Delpire (París) y Dupont (Suiza)

1970

Recibe la Medalla de Oro de la Agrupación Fotográfica de Cataluña por sus trabajos (diapositivas en color)

Le conceden el Premio Gardoqui de publicidad por sus trabajos en color para Myrurgia

1971

Obtiene el Premio Gardoqui de publicidad por sus originales en revistas españolas para la marca Warner’s

El FAD (Fomento de las Artes Decorativas) de Barcelona le escoge como fotógrafo para un ciclo de conferencias sobre temas diversos, con Daniel Giralt Miracle, Oriol Bohigas, Yves Zimmerman, Miquel Porter-Moix, etc.

1972

Hace el cartel para la Semana Internacional de la Tercera Edad, que vuelve a realizar en los años 1973 y 1974

1974

Le conceden el trofeo extraordinario Placa de Oro de la Agrupación Fotográfica de Cataluña por su trayectoria creativa

1975

Realiza el cartel del Certamen Internacional de la Moda Masculina

1976

Recibe el Premio Ciudad de Barcelona de fotografía en color

1978

La Federación Internacional de Arte Fotográfico, en Berna, le nombra Artista FIAP

Trabaja para la exposición-homenaje de Mallorca a los 85 años de Joan Miró, en colaboración directa con el pintor

1979

Aparece el volumen 36 de la Obra Completa de Josep Pla, de la Editorial Destino, en el que el escritor hace notable referencia a sus fotografías

Realiza carteles de las exposiciones de la Sala Gothsland, de Barcelona, y lo sigue haciendo en años sucesivos

1981

Es el único fotógrafo en la “Exposición de Carteles del Real Club de Tenis de Barcelona”, organizada por la Asociación Catalana de Publicidad y Comunicación

1983

Aparece Història de l’art català (L’època de les avantguardes 1917-1970), de Francesc Miralles (Edicions 62), en la cual se le destaca como fotógrafo

Recibe el Gran Premio Negracolor por un trabajo resultante de su investigación sobre la imagen fotográfica

1984

El doctor Josep Ramón Armengol le dedica una sala en la Clínica Quirón de Barcelona, como exposición permanente de sus fotografías

Presenta a un grupo de intelectuales españoles (José Luís Aranguren, J.L. Sampedro, J. M. Lozano, Lluís Folch i Camarasa, J. M. Forcada, Alfredo Rubio de Castarlenas, etc.) sus trabajos sobre una nueva forma de crear imágenes, “provocando el azar a través de la luz”

El Noticiero Universal se hace eco del acontecimiento y Rosario M. Rochina, comentarista de fotografía, escribe: “No se trata de un logro más en la obra revolucionaria de Eugenio Forcano, sino de una conquista importante de la fotografía en general. Estamos en condiciones de afirmar que nada parecido se ha producido todavía a nivel internacional”

En el volumen 45 –el último- de la Obra Completa de Josep Pla se publican fotografías suyas. Una de éstas, el Retrato del adiós de Josep Pla, simbólico y expresivo, sirve de portada al libro

1985

Obtiene el Gran Premio Negtor-84 de fotografía en color

Lluís Permanyer, escritor y periodista, publica en La Vanguardia, con ilustraciones en color de formato remarcable, un comentario analítico y profundo sobre este nuevo lenguaje fotográfico: “…que sin duda abre un horizonte de posibilidades enormes”. Y dice, además “El fotógrafo barcelonés Eugeni Forcano, ha inventado una nueva forma de expresión fotográfica”

La revista Diorama, de Madrid, publica numerosas imágenes de la nueva creatividad de Eugeni Forcano, y su director, J. R. Alcocer, escribe: “…llevado por su espíritu investigador y el sentimiento de que la fotografía supone un camino abierto hacia el futuro, ha generado que su obra se haya adelantado en el tiempo y que no dudemos en calificarla como más acorde con el sentimiento que intuimos imperará en el próximo siglo XXI

1986

Se publica en El Periódico de Catalunya un reportaje-entrevista, realizado en su singular estudio, sobre su vida y su obra, en el que también se incide en sus nuevas fotografías

Aquí Imagen, revista que se edita en Madrid, le dedica un amplio espacio y muy destacado, haciéndose eco de sus nuevas fotografías. El gran entendido Jorge Rueda escribe: “… Te miro con asombro, Eugeni. Estás tan vivo a tus sesenta años que, por fin, has conseguido fotografiar los suspiros… Has pasado tanto tiempo persiguiendo las luces, que te mereces seguir siendo pionero”

1987-1994

Recupera sus trabajos en blanco y negro y continúa investigando, en evolución ascendente, la nueva forma de expresión por él descubierta

1995

Invitado especial en la gran exposición “Retrat de Barcelona” en el Centre de Cultura Contemporània de Barcelona

1996

La Editorial Ausa edita el libro Josep Pla vist per Eugeni Forcano, con críticas muy favorables, con algunos comentarios como: “…el retrato más complejo y más penetrante que nos ha sido legado sobre aquel personaje” (Lluís Permanyer, La Vanguardia); “Ver estas fotos es recuperar la personalidad de Josep Pla” (Rosario Martínez Rochina, Diorama); “Eugeni Forcano es uno de los mejores fotógrafos catalanes de este siglo, junto con Francesc Català-Roca y Xavier Miserachs, entre una lista no muy extensa” (Dolors Massot, ABC); “Una lección de extraordinaria fotografía” (José Corredor-Matheos, poeta, crítico e historiador). Miquel Riera habla extensamente del libro y del autor en El Punt y en Presència

Se le destaca como autor en la exposición “Fotografía y sociedad en la España de Franco. Fuentes de la memoria III” (Ministerio de Cultura, La Caixa, Lunwerg), y en el libro que se deriva de ella

1997

Exposición en la Galeria Pièce Unique –Josep Gich de Palafrugell: “A la sombra seductora de Josep Pla”, dentro de los actos de conmemoración del centenario del gran escritor

Exposición de obras originales y presentación del libro A la sombra seductora de Josep Pla (Ediciones Polígrafa) en la Galería Joan Prats de Barcelona

El hecho se repetirá en la Galeria Palma Dotze de Vilafranca del Penedès, en el Ateneu de Canet de Mar y en el Casal l’Amistat de Calella.
Las fotografías de la exposición “Josep Pla, viatges a la Catalunya Nord”, celebrada en el Museo de Arte Moderno de Ceret (Francia), corresponden al libro Josep Pla vist per Eugeni Forcano y son originales positivados por el autor

1999

Publicación del libro Banyoles en dia de mercat, 1966, editado por la Fundación Caixa de Girona.
Presentación del libro y exposición fotográfica en la histórica sala El Tint de Banyoles, como acontecimiento cultural y ciudadano. La exposición y el libro recalan más tarde en la Fontana d’Or de Girona y en otras localidades de la provincia

Josep Pla escribió en 1966 en la revista Destino: “En estas fotografías hay una cosa que me impresiona vivamente, y es que sólo con mirarlas un momento se puede adivinar con gran exactitud los diálogos que las personas establecen”. “ El libro es una preciosidad y un testimonio muy hermoso, no para la historia, sino de la vida”, escribe Andrés Trapiello. Josep Maria Espinàs escribe en El Periódico: “A estos hombres y mujeres de Banyoles se les oye hablar”

2001

Exposición en Kowasa Gallery de Barcelona de obra en blanco y negro

Sobre ella Juan Bufill dice en La Vanguardia: “Por suerte, en la mirada de Forcano hay, además de denuncia social y compasión, un saludable sentido del humor”

Abel Figueres escribe en Avui: “…imágenes cargadas de ternura, humanidad y vitalismo… se puede atrapar la vida al vuelo si tenemos la sensibilidad, la sabiduría, la paciencia y la técnica adecuadas”

2003

Kowasa Gallery presenta las fotografías de Eugeni Forcano en “París Photo 2003”, en el Carrousel du Louvre, con otros artistas españoles (Carlos Barrantes, Agustí Centelles, José Ortiz de Echagüe, Otho Lloyd, Ramon Masats, Oriol Maspons y Pilar Pequeño)

2004

La exposición “La vitrina del fotògraf”, en el Palau Robert de Barcelona, muestra el recorrido de toda su trayectoria artística

Josep Maria Huertas Claveria comenta en La Vanguardia: “Pero su nombre no ha sido reconocido todavía como lo que es: uno de los grandes fotógrafos que ha dado Cataluña”

Participa en la exposición “Vidas privadas” –con fotografías de la colección de la Fundación Foto Colectania-, de la que se edita un amplio catálogo

Participa en la gran exposición y el libro "El pop español", del Museo de Arte Moderno Esteban Vicente de Segovia, con la dirección de Francisco Calvo Serraller y la colaboración en el apartado fotográfico de Publio López Mondéjar

2005

Bajo el patrocinio del Institut de Cultura de Barcelona, se presenta en el Palau de la Virreina una gran exposición antológica de su obra con un enorme éxito de público, crítica y divulgación en los medios de comunicación. Lunwerg edita un libro muy documentado tanto en textos como en imágenes. Muchas opiniones positivas. Jorge Rueda, fotógrafo y crítico, le escribe a Forcano: “Gracias por la cegadora explosión de vida que es tu libro”

La Unió de Professionals de la Imatge i la Fotografia de Catalunya (UPIFC) le nombran socio honor y le dedican un número completo de su revista

Participa en el Quinto Seminario de Fotografía y Periodismo organizado por la Fundación Santa María de Albarracín; proyección de un audiovisual, charla y coloquio junto con Rosario Martínez Rochina

El hecho se repetirá en Blanquerna (Universidad Ramon Llull) y varias entidades culturales más.

2006

Presencia destacada den la exposición y libro “Miradas paralelas – Fotografía Realista en Italia y España”, Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC)

     

A self-taught artist, fascinated by the power of the image and how to capture it, photography was always important to Forcano. He started very young, producing photoreports about local life in Canet de Mar (Barcelona), where he set up his first photographic laboratory.

1959

Forcano bursts on the scene, taking part in international shows –where he wins important prizes- as well as national events in a period in his career went on until 1964

1960

He begins to work for the weekly magazine Destino, producing cover shots and photoreports as a regular contributor until 1974

1962

Begins work as an advertising photographer with Roldós, after which Seix & Barral Publicidad soon request his services too. The publishing company commissions Forcano to produce covers for its Biblioteca Breve and Formentor collections, and Forcano also takes cover shots for the Editorial Aymà publishing company

Invited to Paris by the French General Commissioner for Tourism as part of a group of Spanish photographers formed by Cualladó, Cantero, Gómez, Basté, Colom, Cubaró, Masats, Maspons, Miserachs and Ontañón. A collective exhibition by these follows, shown in Paris, Madrid and Barcelona under the title Eleven photographers in Paris

1963

City of Barcelona prize for black and white photography. Begins to work for France Press and Dalmas

1964

Editorial Destino publishes its Barcelona, with 500 photographs of the city and texts by Carles Soldevila

Joins the creative and technical team at the magazine Don (with Fabra, Marquesans and Comín). Contributors include Nèstor Luján, Joan Perucho, Josep Maria Espinàs, Jaime Gil de Biedma and Juan Marsé. Don was characterized by its daring and unusual way of presenting texts and images

1966

Gebrauchsgraphik International devotes a large section to Forcano, with extensive commentary on his work

Graphis, of Zurich, reproduces photographs by Forcano

1967

Photographis, of Zurich, publishes his most outstanding images

Commissioned by the Egat publishing company, he produces his first photo poster as a part of the “Tuset Street” artistic and cultural movement, alongside such graphic artists as Gallardo, Vellvé, Pla Narbona, Parramón and Pedragosa

1969

The book Festa Major is published by Editorial Destino, featuring photographs by Forcano and texts by Josep Maria Espinàs

He works for Publinsa-Keiton & Eckardt, Delpire (París) and Dupont (Switzerland)

1970

Awarded in the Photographic Association of Catalonia’s Gold Medal for his work (colour transparencies)

Wins the Gardoqui Prize for advertising for his colour work for Myrurgia

1971

Wins the Gardoqui Prize for advertising for his original works in Spanish magazines for Warner’s

FAD (Foment de les Arts Decoratives, promotion of decorative arts) Barcelona chooses Forcano as the photographer for a season of lectures on various themes, featuring Daniel Giralt Miracle, Oriol Bohigas, Yves Zimmerman, Miquel Porter Moix, etc.

1972

Forcano produces the poster photograph for an international week devoted to the elderly, a commission he also receives in 1973 and 1974

1974

The Photographic Association of Catalonia awards Forcano a special Gold Plate trophy for his artistic career

1975

Produces the poster for the International Men’s Fashion Show

1976

Awarded the City of Barcelona Prize for colour photography

1978

International Federation of Photographic Art of Berne awards him the title of FIAP artist.
Works for the exhibition in Majorca to celebrate Joan Miró’s 85th birthday, in direct cooperation with the painter

1979

Mentioned in Volume 36 of Josep Pla’s complete works, published by Editorial Destino, in which the writer lavishes great praise on Forcano’s photographs

Produces posters for exhibitions at the Gothsland Gallery in Barcelona, continuing to do so for several years

1981

Forcano is the only photographer to take part in the Royal Tennis Club of Barcelona’s poster exhibition, organized by the Catalan Advertising and Communication Association

1983

Appears in the History of Catalan Art (The Avant-Garde Period, 1917-1970), by Francesc Miralles (Edicions 62), mentioned as an outstanding photographer

Awarded the Negracolor Grand Prix for a work produced as a result of his investigation into the photographic image

1984

Doctor Josep Ramon Armengol devotes a room to him at the Quirón Clinic in Barcelona, with a permanent exhibition of his photographs

To a group of Spanish intellectuals (José Luis Aranguren, J.L. Sampedro, J. M. Lozano, Lluís Folch i Camarasa, Josep Maria Forcada, Alfredo Rubio de Castarlenas, etc) Forcano presents the results of his work on a new way of creating images, “provoking chance through light”

The daily El Noticiero Universal reports on the event, and Rosario M. Rochina, photography critic, writes: “This is not just one more achievement in the revolutionary work of Eugeni Forcano, but an important conquest for photography in general. We may well affirm that nothing similar has yet been produced at international level”

Photographs by Forcano are used to illustrate Volume 45 –the last- of Josep Pla’s complete works. One, the Retrat de l’adéu de Josep Pla (Portrait of Josep Pla’s Goodbye), symbolic and expressive, appears on the cover

1985

Awarded the Negtor-84 Grand Prix for colour photography

Lluís Permanyer, writer and journalist, publishes an in-depth study of this new photographic language, with large colour illustrations, in La Vanguardia, stating that it: “... no doubt opens up a horizon of enormous possibilities”, going on to say that: “Barcelonan photographer Eugeni Forcano has invented a new form of photographic expression”

The Madrid magazine Diorama publishes numerous examples of Eugeni Forcano’s creative breakthrough, and the magazine’s director, J. R. Alcocer, writes: “...carried along by this investigative spirit and the belief that photography opens up a way to the future, he has generated work that is ahead of its time, work that we do not hesitate to say is more in accordance with the mood we feel will predominate in this coming 21st century”

1986

A report, with interview, is published in El Periódico de Catalunya on the subject of his extraordinary studio, his life and his work, including his most recent photographs

Aquí Imagen, a magazine published in Madrid, devotes considerable space and prominence to his latest photographs. The great expert Jorge Rueda writes: “...I look at you in astonishment, Eugeni. You are so quick at 60 years old that you have finally managed to photograph sighs... You have spent so much time chasing lights that you deserve to continue to be a pioneer”

1987-1994

He revives his black and white work and continues at an even greater rate to research into the new form of expression he has discovered

1995

Special guest at the great exhibition Portrait of Barcelona at the Centre for Contemporary culture Barcelona

1996

Editorial Ausa publishes the book Josep Pla vist per Eugeni Forcano (Josep Pla seen by Eugeni Forcano) to highly favourable reviews. Comments include such as: “... the most complex and penetrating portrait that we have been given of this personality” (Lluís Permanyer, La Vanguardia); “To look at these photos is to bring Josep Pla’s personality back to life” (Rosario Martínez Rochina, Diorama); “Eugeni Forcano is one of the fines Catalan photographers of the century, along side Francesc Català-Roca and Xavier Miserachs in a list that is not really very long” (Dolors Massot, ABC); “An extraordinary lesson in photography” José Corredor-Matheos, poet, critic and historian). Miquel Riera speaks extensively about the book and the author in El Punt and Presència

Forcano’s work receives special attention in the exhibition “Photography and Society in Franco’s Spain. Sources of Memory III” (Ministry of Cultures, La Caixa, Lunwerg) and the accompanying book published

1997

Exhibition at the Pièce Unique –Josep Gich Gallery, Palafrugell: “In the Seductive Shadow of Josep Pla”, as part of centenary celebrations in honour of the great Catalan writer. Exhibition of original works and presentation of the book A l’ombra seductora de Josep Pla (“In the Seductive Shadow of Josep Pla”, Edicions Polígrafa) at the Joan Prats Gallery in Barcelona

The presentation is repeated at the Palma Dotze Gallery in Vilafranca del Penedès, the Athenaeum in Canet de Mar and de Friendship Centre in Calella

The photographs for the exhibition “Josep Pla, viatges a la Catalunya Nord” (Josep Pla, Journeys to Northern Catalonia) at the Museum of Modern Art of Ceret (France) are taken from the book Josep Pla vist per Eugeni Forcano (Josep Pla seen by Eugeni Forcano) and are original works developed by the photographer

1999

Publication of the book Banyoles en dia de mercat, 1966 (Banyoles on Market Day, 1966, Fundació Caixa de Girona). Presentation of the book and photographic exhibition in the historic El Tint centre in Banyoles in great social and cultural event. Book and exhibition are later presented at the Fontana d’Or in Girona and other towns in the province

In 1966, Josep Pla wrote in the magazine Destino: “There is something that impresses me greatly in these photographs and it is that it is only necessary to look at them for a moment to guess with great accuracy the dialogues going on between the people are maintaining”. “ The book is a delight and a lovely testimony, not of history, but of life”, writes Andrés Trapiello. Josep Maria Espinàs in El Periódico: “You can hear these men and women of Banyoles talking”

2001

Exhibition of black and white photographs at the Kowasa Gallery in Barcelona

Juan Bufill writes the following about the exhibition in La Vanguardia: “Luckily, there is in Forcano’s gaze, besides social denouncement and compassion, a healthy sense of humour”

Abel Figueres writes in the daily Avui: “…images charged with tenderness, humanity and vitality… you can catch life on the volley if you have the right sort of sensitivity, wisdom, patience and technique”

2003

The Kowasa Gallery presents photographs by Eugeni Forcano in “Paris Photo 2003” , at the Carrousel du Louvre, along with works by other Spanish artists (Carlos Barrantes, Agustí Centelles, José Ortiz de Echagüe, Otho Lloyd, Ramon Masats, Oriol Maspons and Pilar Pequeño)

2004

The exhibition “The Potographer’s Cabinet” at Palau Robert de Barcelona presents a review of Forcano’s entire artistic career

Josep Maria Huertas Clavería comments in La Vanguardia: “But his name has not yet been recognised for what he is: one of the great photographers that Catalonia has produced”

Participates in the exhibition “Private Lives” –with photographs from the Foto Colectania collection. An exhaustive catalogue is published to accompany this event.

Participates in the great exhibition “Spanish Pop” and in the accompanying book, produced by the Esteban Vicente Museum of Modern Art in Segovia, directed by Francisco Calvo Serraller and with the cooperation of Publio López Mondéjar as regards the photographs

2005

Under the sponsorship of the Institute of Culture of Barcelona, a major retrospective exhibition of his work is organised in Palau de la Virreina. The exhibition is a huge success of public criticism and dissemination in the communication media. Lunwerg publishes a largely documented book with images and texts. Many positive opinions. Jorge Rueda, Photographer and Critic, writes to Forcano: "Thank you for the blinding explosion of life that your book is"

The Union of the Photographic Image of Catalonia (UPIFC) names him honour partner and devotes a full number of its Magazine to his work

He participates in the Fifth Seminar of Journalism and Photography organised by Foundation Santa Maria in Albarracin; projection of an audiovisual and symposium in conversation with Rosario Martinez Rochina

The event is repeated in Blanquerna (Ramon Llull University) and a number of cultural entities

2006

Outstanding presence in the exhibition and book "Parallel Gazes – Realistic Photography in Italy and Spain", National Museum of Art of Catalunya (MNAC)

 
 
     
  © Copyright 2008 Eugeni Forcano. Todos los derechos reservados / All Rights Reserved_|_Site design: Consol Rodríguez